Cisnienie-W-Oponach-Najwazniejsze-Latem

Latem skupiamy się na pogodzie, urlopach, trasach i przygodach. Ale samochód ma swoje priorytety – i jednym z nich jest ciśnienie w oponach. To jeden z tych tematów, o których większość kierowców przypomina sobie… gdy jest już za późno. A przecież to właśnie opony łączą nas z drogą – i to od nich w dużej mierze zależy bezpieczeństwo, komfort jazdy i stan naszego portfela.

Upały, długie trasy, większe obciążenie auta – wszystko to sprawia, że latem ciśnienie w oponach zmienia się szybciej i ma większe znaczenie niż zimą. Nieprawidłowe ciśnienie to nie tylko wyższe spalanie – to także gorsza przyczepność, dłuższa droga hamowania, szybsze zużycie opon, a nawet ryzyko ich pęknięcia.

W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego właśnie latem warto częściej kontrolować ciśnienie powietrza w oponach, kiedy najlepiej to robić i co może się stać, jeśli to zignorujesz – szczególnie przed wakacyjną trasą.

Spokojna podróż zaczyna się od… manometru.

Cisnienie-W-Oponach-Najwazniejsze-Latem

Wysoka temperatura = wysokie ciśnienie w oponach

Gdy asfalt parzy stopy, to samo dzieje się z oponami. Wysoka temperatura powietrza oraz nagrzana nawierzchnia powodują, że ciśnienie w oponach naturalnie wzrasta. I choć może się wydawać, że to nic złego, to zbyt wysokie ciśnienie może skutkować:

  • mniejszą przyczepnością,

  • szybszym zużyciem środka bieżnika,

  • większym ryzykiem pęknięcia przy obciążeniu (np. bagaż + rodzina + 35 stopni).

Z kolei zbyt niskie ciśnienie? Jeszcze gorzej

Zbyt małe ciśnienie w oponach to nie tylko większe spalanie. Latem oznacza:

  • większe ugięcie opony i nagrzewanie jej boków,

  • zwiększone ryzyko przegrzania i rozerwania przy wyższych prędkościach,

  • dłuższą drogę hamowania, co w mieście czy w trasie może mieć realne konsekwencje.

I co ważne – przy niedopompowanych oponach szybciej zużywają się również zawieszenie i felgi.

Jak i kiedy sprawdzać ciśnienie w oponach?

✔ Raz w miesiącu – i zawsze przed dłuższą trasą.
✔ Na chłodnych oponach – najlepiej rano lub po kilku godzinach postoju.
✔ Zgodnie z wartością z naklejki (drzwi kierowcy / klapka wlewu paliwa) – nie „na oko”!

I nie zapominaj o kole zapasowym. Letnia niespodzianka w postaci pustej „dojazdówki” może zepsuć nawet najlepiej zaplanowaną podróż.

A jeśli kupujesz auto używane – upewnij się, że ktoś wcześniej też o to dbał

Ciśnienie w oponach to niby drobiazg, ale mówi wiele o tym, jak poprzedni właściciel dbał o samochód. Jeśli sprzedaje samochód z flakiem i nie pamiętał o podstawach, jak możesz mieć pewność, że pamiętał o wymianie oleju, rozrządu czy serwisie zawieszenia?

Dlatego warto szukać auta tam, gdzie standardem jest jakość i dbałość o stan techniczny już na etapie sprzedaży.

Sprawdzone auta, pewna jazda

W Programie samochodyzgwarancja.pl znajdziesz używane auta tylko od Autoryzowanych Sprzedawców, którzy dbają nie tylko o wygląd auta, ale i o jego realny stan techniczny. Każdy samochód objęty jest 12-miesięczną Gwarancją w cenie, która zapewnia spokój – nawet jeśli zdarzy się coś niespodziewanego na wakacyjnej trasie.

Bo czasem to właśnie ciśnienie w oponach decyduje, czy Twoje wakacje zaczynają się na plaży… czy na poboczu. Nie ryzykuj – sprawdzaj, kontroluj i wybieraj mądrze.

Przeczytaj również Wakacje samochodem – co sprawdzić przed dłuższą trasą?

Kliknij TUTAJ i przejdź do artykułu

Wakacje-Samochodem-Co-Sprawdzic-Przed-Trasa

4 red flagi u sprzedawców samochodów używanych

Przeglądasz ogłoszenia w internecie? Może kupujesz pierwsze auto? Uważaj, żeby nie dostać "auta po babci, co tylko do kościoła jeździła" – czyli 4 red flagi, po który powinna zapalić Ci się lampka ostrzegawcza. Masz budżet, masz zapał i już widzisz siebie w swoim nowym aucie. Może czerwony kompakt? Może czarne coupe, które wygląda na szybsze...

3 awarie, które mogą zrujnować Twój budżet. Jak ich uniknąć kupując auto używane?

Zakup auta używanego to często racjonalna decyzja. Chcesz jeździć za rozsądne pieniądze, bez utraty wartości nowego auta. Ale z każda decyzja niesie również ryzyko. Szczególnie jeśli nie jesteś mechanikiem, nie masz pod ręką warsztatu z rentgenem ani zaufanego Sprzedawcy. Z Raportu Awaryjności GetHelp.pl wynika, że aż 36% aut używanych ulega awarii już w pierwszym roku...

„Czemu to takie drogie?” – czyli nie wszystko, co najtańsze, się opłaca

W samochodyZgwarancja.pl spotykamy się czasami z pytaniem; Ale czemu takie drogie te samochody? Przecież w interenecie znalazłem "taki samo" auto kilka tysięcy taniej! To zupełnie zasadna obawa, w końcu nikt nie lubi kupować kota w worku ( i przepłacać). Odpowiemy więc na nie raz, a dobrze. Bo różnica w cenie to nie tylko nazwa czy...