Zakup samochodu używanego to nie tylko koszt samego pojazdu, ale także dodatkowe wydatki związane z ubezpieczeniem, podatkami i formalnościami.

Starsze auta potrafią mieć swoje humory, a ubezpieczyciele doskonale o tym wiedzą. Myślisz, że zapłacisz mniej za OC? Niekoniecznie! Jeśli twój samochód liczy sobie kilka/kilkanaście wiosen, może okazać się, że ubezpieczenie kosztuje więcej, niż się spodziewałeś.

A to dopiero początek…

  • Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, ile wyniesie Cię ubezpieczenie. Może się okazać, że Twój wymarzony model jest prawdziwym pożeraczem składek.

 

  • Jeśli kupujesz samochód od osoby prywatnej, musisz zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Stawka PCC wynosi 2% od wartości rynkowej pojazdu, niekoniecznie od ceny, jaką zapłaciłeś. Urząd skarbowy może uznać, że cena transakcji jest zaniżona i naliczyć podatek od wartości rynkowej.

 

Zakup samochodu zza granicy: Okazja czy skarbonka bez dna?

Zakup samochodu zza granicy – marzyłeś o tym, żeby przywieźć sobie niemiecką perełkę albo francuską piękność na podwórko? Brzmi świetnie, ale zanim zaczniesz szukać swojego wymarzonego auta na zagranicznych portalach, warto wiedzieć, że ten zakup to nie tylko koszt samego pojazdu. To również pakiet „dodatków” w postaci podatków, tłumaczeń i innych atrakcji, o których może nie myślałeś.

⏩ Podatek akcyzowy – czyli witaj w Polsce, czas na opłatę powitalną

Akcyza to podatek, który czeka na Ciebie zaraz po przekroczeniu granicy z wymarzoną bryką. Stawki są dwie, ale żadna nie jest miła:

  • 3,1% od wartości pojazdu – jeśli silnik ma mniej niż 2000 cm³. To taka wersja „eko” akcyzy.
  • 18,6% od wartości pojazdu – dla silników powyżej 2000 cm³, bo kto bogatemu zabroni, prawda? Im większy silnik, tym większy rachunek do zapłacenia. Urzędnicy mogą ocenić wartość auta po swojemu, więc nawet jeśli kupiłeś okazję życia, licz się z tym, że skarbówka może wycenić ją „bardziej realistycznie”.

⏩Tłumaczenie dokumentów – nie zapomnij, że niemieckie „Fahrzeugbrief” w Polsce nie przejdzie

Każdy dokument zza granicy musi zostać przetłumaczony na nasz swojski język, oczywiście przez tłumacza przysięgłego. To taki proces, który przypomina rozmowę Google Translate z twoją ciocią – muszą dogadać się w szczegółach. Koszt? Zazwyczaj od 100 do 300 zł, w zależności od ilości papierów i języka.

⏩Badanie techniczne – polskie standardy wymagają swoich przeglądów

W Niemczech miał przegląd i super! Ale w Polsce nasz diagnosta musi to zobaczyć jeszcze raz, bo przecież kto wie, co ci Niemcy tam kombinowali. Badanie kosztuje ok. 100-200 zł i zawsze jest szansa, że wykryją coś, co trzeba naprawić. Jeśli diagnosta mówi: „No tak nie przejdzie”, to wiesz, że będzie potrzebny jeszcze jeden rzut gotówki na warsztat.

⏩Rejestracja i tablice – bo każdy musi mieć swoje polskie „blachy”

Zagraniczne tablice to ładna pamiątka, ale na polskich drogach nie pojeździsz. Koszt nowych tablic, dowodu rejestracyjnego i naklejek to około 250-300 zł.

⏩Opłata VAT-25 – biurokracja level: unijne normy

Sprowadzasz auto z UE? Musisz mieć zaświadczenie VAT-25, żeby pokazać, że wszystko legalnie i zgodnie z przepisami. Za to zaświadczenie zapłacisz dodatkowo 160 zł.

Jeśli postanowiłeś kupić samochód od niepewnego handlarza może się okazać, że powyższe formalności nie zostały przez niego dopełnione do końca lub do końca legalnie… Jakie konsekwencje mogą Cię wtedy spotkać? Jak nie dać się złapać w pułapkę?

🔔 Odpowiedzi i wskazówki znajdziesz w bezpłatnym poradniku „Handlarz handlarzowi nierówny – czyli jak kupić dobry samochód używany.”

Dodatkowe koszty, jeśli kupiłeś marzenie zza oceanu

➡️Cło – bo towar zza oceanu nie przejdzie ot tak sobie

Jeśli auto pochodzi spoza UE, musisz zapłacić cło. To taki „podatek od egzotyki”, czyli przywilej sprowadzania czegoś spoza naszego unijnego podwórka. Standardowa stawka cła na samochody wynosi 10% wartości pojazdu plus koszt transportu i ubezpieczenia (CIF). Tak, dobrze widzisz – nie tylko auto, ale i to, że przyszło do Polski kontenerem, też ma swoją cenę.

➡️Podatek VAT

Jeśli auto przyjeżdża spoza UE, musisz zapłacić 23% VAT od łącznej wartości samochodu wraz z cłem i akcyzą. Tak, dobrze czytasz – najpierw płacisz cło, potem doliczasz akcyzę, a na końcu zsumowane opłaty podlegają jeszcze podatkowi VAT. To jak dodatkowy rachunek za rachunek!

➡️Homologacja – dostosowanie pojazdu do polskich norm

Auta spoza UE często nie spełniają europejskich norm technicznych, zwłaszcza dotyczących oświetlenia, emisji spalin czy konstrukcji zderzaków. Homologacja to proces dostosowania pojazdu do wymagań polskich przepisów i może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od zakresu koniecznych modyfikacji. W przypadku aut z USA szczególnie często wymagana jest zmiana reflektorów, kierunkowskazów czy prędkościomierza.

PODSUMOWANIE

Zakup samochodu to nie lada wyzwanie, a niezależnie od tego, czy decydujesz się na auto z zagranicy, czy też szukasz swojej perełki w Polsce, warto dobrze zaplanować każdy krok. Oto krótkie podsumowanie różnych opcji zakupu:

Zakup z komisu: Komis samochodowy to często miejsce pełne różnych okazji. Należy jednak pamiętać, że auta w komisach mogą mieć niepewny stan techniczny, jak i dokumentację, dlatego zawsze warto dokładnie sprawdzić historię pojazdu i jego stan techniczny przed finalizacją zakupu.

Zakup od osoby prywatnej: Zakup samochodu od osoby prywatnej oznacza konieczność opłacenia podatku PCC 2, wiąże się również z dużym ryzykiem co do stanu pojazdu i brakiem możliwośći wykupienia gwarancji.

🔔Więcej o zakupie samochodu od osoby prywatnej dowiesz się w tym artykule: samochodyzgwarancja.pl/zakup-samochodu-od-osoby-prywatnej/

Zakup od Autoryzowanego Sprzedawcy Programu samochodyzgwarancja.pl: Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój nowy samochód jest dokładnie sprawdzony, posiada wszystkie dokumenty, a formalności zostały całkowicie i legalnie dopełnione –  rozważ zakup u Autoryzowanych Sprzedawców Programu samochodyzgwarancja.pl.

Zakup samochodu z Unii Europejskiej: Jeśli zdecydujesz się na samochód z UE, pamiętaj o dodatkowych kosztach związanych z przepisami unijnymi. Musisz uwzględnić opłatę VAT-25, tłumaczenie dokumentów, badanie techniczne i rejestrację pojazdu. Koszty te mogą wynosić od kilku do kilkuset złotych, więc warto uwzględnić je w budżecie zakupu.

Zakup samochodu spoza Unii Europejskiej: Przy zakupie auta spoza UE musisz liczyć się z większymi wydatkami. Do kosztów zakupu dochodzą cło, VAT oraz homologacja pojazdu, która dostosowuje go do polskich norm technicznych. Koszty te mogą sięgać kilku tysięcy złotych, więc dobrze jest dokładnie przemyśleć ten wybór.