Przebieg-Samochodu-Ile-Duzo-Ile-To-Malo

„Mały przebieg – jak nowy!” albo „Tylko 180 tys. km, nic się nie działo” – takie hasła znajdziemy w setkach ogłoszeń. Ale czy 180 tys. to rzeczywiście dużo? A może 250 tys. km to jeszcze wcale nie powód do obaw?
Z tego artykułu dowiesz się, kiedy przebieg powinien Cię niepokoić, dlaczego warto patrzeć na coś więcej niż tylko liczby oraz jakie widełki są typowe dla różnych typów napędu.

Przeczytaj i sprawdź – przebieg samochodu ile dużo ile to jeszcze mało?

Przebieg-Samochodu-Ile-Duzo-Ile-To-Malo

Przebieg samochodu – ile dużo? To zależy od silnika

Samochody benzynowe

Typowe przebiegi roczne dla aut benzynowych to 12–20 tys. km rocznie. Dla takich jednostek:

  • do 100 tys. km – to przebieg uznawany za niski,

  • 100–180 tys. km – średni, ale całkowicie akceptowalny przy dobrej historii serwisowej,

  • powyżej 200–220 tys. km – wysoki, ale niekoniecznie dyskwalifikujący (jeśli auto było zadbane).

➡️ Benzyny są mniej skomplikowane niż diesle, ale gorzej znoszą wysokie obroty i zaniedbania serwisowe (np. brak wymiany oleju co 10–15 tys. km).

Samochody z silnikiem Diesla

Diesle są projektowane z myślą o długich trasach i dużych przebiegach. Typowe widełki:

  • do 150 tys. km – stosunkowo niski przebieg,

  • 150–250 tys. km – standardowy dla kilkuletnich aut flotowych,

  • powyżej 300 tys. km – wysoki przebieg, ale dla zadbanego diesla nie musi oznaczać końca eksploatacji.

➡️ Problemem nie jest sam przebieg, a koszty potencjalnych napraw po jego przekroczeniu: dwumasa, DPF, turbo czy wtryski to elementy, które mogą wymagać wymiany po 200–250 tys. km.

Samochody hybrydowe

Hybrydy (szczególnie japońskie, np. Toyota) mają bardzo trwałe układy napędowe, które dobrze znoszą miejską eksploatację. Typowe widełki:

  • do 100 tys. km – niski przebieg,

  • 100–200 tys. km – normalny zakres użytkowania,

  • powyżej 250 tys. km – wysoki, ale nadal nieprzesądzający o stanie technicznym.

➡️ W hybrydach ważniejsze niż sam przebieg jest stan baterii trakcyjnej i elektroniki. Auta te często są używane do jazdy miejskiej, co skutkuje wolniejszym zużyciem silnika spalinowego.

Nie tylko liczby – co jeszcze mówi o zużyciu auta?

Zdarza się, że auto z przebiegiem 300 tys. km będzie w lepszym stanie niż takie, które ma „zaledwie” 90 tys. Ale było głównie katowane na krótkich trasach.

Oto co warto sprawdzić zamiast polegać wyłącznie na przebiegu:

  • Czy przebieg jest udokumentowany? (książka serwisowa, faktury, historia online)

  • Czy zgadza się z wnętrzem auta? (wytarta kierownica i fotel przy niskim przebiegu = coś nie gra)

  • Czy silnik pracuje równo i bez nadmiernego zużycia oleju?

  • Jak wygląda podwozie? – rdzewiejące elementy mogą wskazywać na eksploatację w trudnych warunkach.

Chcesz dowiedzieć się więcej o pułapkach przy zakupie samochodu używanego?

Poradnik-Handlarz-Handlarzowi-Nierowny

Przebieg a cena – kiedy warto, a kiedy nie?

Często auta z większym przebiegiem są znacznie tańsze. Ale uwaga: różnica cenowa powinna uzasadniać możliwe przyszłe koszty napraw. Jeśli np. kupujesz diesla z przebiegiem 280 tys. km, dolicz mentalnie 5–10 tys. zł na wtryski, turbo lub dwumasę.

Z drugiej strony – auto z przebiegiem 100 tys. km i niepewną historią może się okazać większym ryzykiem niż zadbany egzemplarz z wyższym licznikiem i pełnym serwisem.

A jak się zabezpieczyć przy zakupie?

Najlepszą metodą ochrony przed przykrymi niespodziankami jest zakup:

  • ze sprawdzonego źródła,

  • z gwarancją jakości,

  • i udokumentowaną historią.

🟦 W Programie samochodyzgwarancja.pl znajdziesz auta z różnymi przebiegami, ale wszystkie:

  • pochodzą od Autoryzowanych Sprzedawców,

  • mają roczną Gwarancję w cenie,

  • i są oceniane tylko przez prawdziwych Kupujących.

Podsumowanie: przebieg samochodu – ile dużo? Ile podejrzanie mało?

To oczywiście zależy. Dla każdego typu napędu „dużo” oznacza coś innego. Ważniejszy niż liczba kilometrów jest stan techniczny, dokumentacja serwisowa i uczciwość Sprzedawcy.

Typ napędu Niski przebieg Średni przebieg Wysoki przebieg
Benzyna do 100 tys. km 100–180 tys. km powyżej 200 tys. km
Diesel do 150 tys. km 150–250 tys. km powyżej 300 tys. km
Hybryda do 100 tys. km 100–200 tys. km powyżej 250 tys. km

👉 Przebieg samochodu – ile dużo? Za dużo – zawsze wtedy, gdy nie jesteś w stanie potwierdzić, jak ten przebieg został osiągnięty. Ale zadbane auto z większym przebiegiem bywa lepszym wyborem niż „kręcony” egzemplarz z podejrzanie niską liczbą.

Przeczytaj więcej:

Umiesz liczyć? To policz: ile kosztuje spokój ducha

Kupujesz samochód używany? Boisz się wysokiego ryzyka awarii? Według Nas zasługujesz na spokój. Nie na stres, nie na szukanie warsztatu na poboczu, nie na zgrzytanie zębami przy „niespodziance” pod maską. Zasługujesz na pewność, że Twoje auto Cię nie zawiedzie, gdy masz dojechać do pracy, odebrać dziecko z treningu albo ruszyć w trasę. Bo samochód to nie...

4 red flagi u sprzedawców samochodów używanych

Przeglądasz ogłoszenia w internecie? Może kupujesz pierwsze auto? Uważaj, żeby nie dostać "auta po babci, co tylko do kościoła jeździła" – czyli 4 red flagi, po który powinna zapalić Ci się lampka ostrzegawcza. Masz budżet, masz zapał i już widzisz siebie w swoim nowym aucie. Może czerwony kompakt? Może czarne coupe, które wygląda na szybsze...

3 awarie, które mogą zrujnować Twój budżet. Jak ich uniknąć kupując auto używane?

Zakup auta używanego to często racjonalna decyzja. Chcesz jeździć za rozsądne pieniądze, bez utraty wartości nowego auta. Ale z każda decyzja niesie również ryzyko. Szczególnie jeśli nie jesteś mechanikiem, nie masz pod ręką warsztatu z rentgenem ani zaufanego Sprzedawcy. Z Raportu Awaryjności GetHelp.pl wynika, że aż 36% aut używanych ulega awarii już w pierwszym roku...