zle-palio-w-baku-co-zrobic

Zatankowanie niewłaściwego paliwa to sytuacja, która może zdarzyć się każdemu – zwłaszcza kiedy działamy w pośpiechu albo pożyczamy samochód, którym nie jeździmy na co dzień. Co wtedy zrobić? Jakie konsekwencje mogą nas czekać? I co najważniejsze, jak tego uniknąć?

Co zrobić, jeśli zatankujesz niewłaściwe paliwo?

Najważniejsza rzecz, jaką możesz zrobić, to nie uruchamiać silnika! Dopóki silnik nie zostanie włączony, masz dużą szansę, że uda się uniknąć poważniejszych problemów. Oto kroki, które powinieneś podjąć:

  1. Nie panikuj – pomyłki zdarzają się każdemu! Jeśli szybko zareagujesz, można uniknąć większych kłopotów.
  2. Zadzwoń po pomoc drogową lub do mechanika – istnieją firmy, które specjalizują się w odpompowywaniu paliwa i czyszczeniu układu paliwowego. Profesjonaliści będą w stanie usunąć nieodpowiednie paliwo zanim dostanie się ono do głębszych partii układu.
  3. Oczyszczenie układu paliwowego – po odessaniu niewłaściwego paliwa, warsztat powinien dokładnie przepłukać układ paliwowy. Często niezbędna jest również wymiana filtrów paliwa oraz sprawdzenie wtryskiwaczy.

 

Nie popełnij błędu – prawdziwa historia:

Pan Andrzej K. wracał do domu nieznaną dla siebie wcześniej trasą, prowadzącą przez polne drogi. Na nieszczęście Panu Andrzejowi zapaliła się kontrolka paliwa, więc zatrzymał się na pierwszej stacji, jaką mijał (Andrzej K. posiadał samochód z silnikiem diesla). Zmęczony po ciężkim dniu w pracy, zatankował paliwo, zapłacił i odjechał. Ku jego zdziwieniu po przejechaniu kilku kilometrów jego peugeot zaczął tracić moc. O dziwo naszemu bohaterowi ledwo, bo ledwo, ale udało się dojechać do domu. Andrzej stwierdził, że paliwo, które wlał do baku musiało być trefne (sam nie wiedział, czy wlał niewłaściwe). Pan Andrzej, jak to na fachowca przystało postanowił z problemem poradzić sobie sam. Co zrobił nasz idol? Wyssał złe paliwo… odkurzaczem! No prawie, bo odkurzacz po chwili zaczął się dosłownie dymić. A co z samochodem? Cóż, nie obyło się bez kosztownej wizyty u mechanika.

Co się stanie, jeśli zatankujesz niewłaściwe paliwo?

To jedno z tych pytań, które nasuwają się zaraz po uświadomieniu sobie, że pistolet, którym właśnie tankujesz, nie jest tym, którego powinieneś użyć. Co wtedy?

  1. Diesel w silniku benzynowym
    Wlanie oleju napędowego do silnika benzynowego to rzadziej spotykany problem, ale wciąż możliwy. Diesel jest gęstszy i zaprojektowany do spalania w wyższych ciśnieniach, dlatego nie zapali się w silniku benzynowym. Co więcej, może zalać świece zapłonowe i wtryskiwacze, prowadząc do problemów z zapłonem. Jeśli uruchomisz silnik, auto może wydawać głośne odgłosy i tracić moc.

 

  1. Benzyna w silniku diesla
    Ten scenariusz jest dużo bardziej powszechny i niestety bardziej szkodliwy. Benzyna działa jak rozpuszczalnik, który niszczy właściwości smarne oleju napędowego. W ten sposób może dojść do uszkodzenia elementów takich jak pompa paliwowa, wtryskiwacze czy nawet cały silnik. Nawet jeśli nie uruchomisz silnika, sama obecność benzyny w układzie paliwowym może wymagać kosztownego czyszczenia.

 

Koszty naprawy zależą głównie od tego, jak szybko zareagujesz. Jeśli uda się zatrzymać proces na etapie odpompowywania paliwa, koszty mogą być relatywnie niskie. Jednakże, jeśli uruchomisz silnik z niewłaściwym paliwem, uszkodzenia mogą obejmować wtryskiwacze, pompę paliwową, a nawet cały silnik, co oznacza naprawy na ogromne kwoty.

Rodzaje paliw: co mamy do wyboru?

Zanim zaczniemy panikować na myśl o zatankowaniu nieodpowiedniego paliwa, dobrze jest wiedzieć, co w ogóle możemy znaleźć na stacjach benzynowych i jak te paliwa działają w naszych samochodach.

  1. Benzyna (Pb95, Pb98)
    Jeśli masz samochód z silnikiem benzynowym, na pewno dobrze znasz te dwa rodzaje benzyny – Pb95 i Pb98. Co oznaczają te liczby? Liczba oktanowa (RON, czyli Research Octane Number) wskazuje, jak odporne paliwo jest na tzw. spalanie stukowe, czyli niekontrolowane wybuchy w komorze spalania. Im wyższa liczba oktanowa, tym lepiej paliwo radzi sobie z takim spalaniem. Pb95 to standardowa benzyna, wystarczająca dla większości aut. Pb98 z kolei jest zalecana do samochodów o wyższych osiągach, gdzie silnik pracuje pod większym obciążeniem.

 

  1. Olej napędowy (diesel)
    Diesel to paliwo przeznaczone do silników wysokoprężnych, które działają na zasadzie zapłonu samoczynnego. Oznacza to, że paliwo jest zapalane przez wysokie ciśnienie, a nie iskrę, jak ma to miejsce w silnikach benzynowych. Dlatego też diesel ma inną gęstość i skład chemiczny niż benzyna – co oznacza, że wlewanie jednego paliwa do silnika przystosowanego do drugiego może prowadzić do poważnych problemów, o jakich pisaliśy wyżej.

 

  1. LPG (gaz płynny)
    LPG to skrót od Liquefied Petroleum Gas, czyli gazu płynnego. Jest to mieszanka propanu i butanu, którą spręża się i używa jako paliwo alternatywne dla benzyny. Samochody z instalacją LPG są tańsze w eksploatacji, ale wymagają regularnej konserwacji instalacji gazowej.

 

  1. CNG (sprężony gaz ziemny)
    Sprężony gaz ziemny (CNG, Compressed Natural Gas) to bardziej ekologiczna opcja, choć mniej popularna. Używany jest głównie w pojazdach flotowych lub transportowych, takich jak autobusy. Wymaga specjalnych instalacji, co czyni go mniej dostępnym dla przeciętnego kierowcy.

Podsumowanie

Na stacjach benzynowych mamy do wyboru różne rodzaje paliw, z których każde jest przeznaczone do konkretnego typu silnika. Zatankowanie niewłaściwego paliwa to problem, który można rozwiązać szybko i skutecznie, jeśli zareaguje się w odpowiednim czasie. Najważniejsze to nie uruchamiać silnika i jak najszybciej wezwać pomoc.